Co je ŽUB?
Železniční uzel Brno je rozvětvení železničních tratí, nádraží a dalších zařízení na území města.
Od přivedení železnice do Brna roku 1839 byly postupně budovány různé tratě do dvou nádraží, horního a dolního. Ty byly vzájemně propojovány krátkými spojkami, které za levný peníz postupně umožnily snadný vjezd osobních vlaků ze všech směrů do horního nádraží u samého centra města.
Jak bohatě rozvětvené tratě železničního uzlu Brno postupně obrostla městská zástavba, ukázalo se, že jejich složité uspořádání v jižní části města brání rozvoji uliční sítě a vzniku souvislé městské zástavby.
Dnes je proto na místě radikální řez, který by tyto překážky odstranil.
Proti sobě leží dvě konkurenční myšlenky, jak to udělat. Jedna z nich však nerespektuje hlavní účel, pro který se železnice buduje, a odsouvá hlavní nádraží do polohy, která bude mnohem hůře dostupná z ostatních částí města než nyní.
Z odsunuté polohy se totiž i při nejlepší snaze o návaznou městskou dopravu drtivá většina cestujících bude dostávat do ostatních částí města o 2 až 20 minut déle než nyní a skoro polovině z nich přibude nepříjemný přestup navíc.
Oprávněná je proto obava, že část těchto cestujících přesedlá na automobily a nic nebudou platné argumenty zastánců odsunu, že moderní odsunuté nádraží bude schopno přijímat vlaky všech kategorií.