Diskuse, studie a rozhodnutí vlády v letech 2000-02
V letech 2000-01 proběhla série diskusí, pořádaná ing. Václavem Čermákem (náměstkem primátora po roce 1990), které se zúčastnili téměř všichni odborníci, kteří měli co říci. Vedoucí odboru dopravy Útvaru hlavního architekta Magistrátu města Brna Ing. D. Wendscheová zde přislíbila vyhodnocení všech nákladů odsunuté i přisunuté varianty včetně nákladů vyvolaných, avšak opak se stal pravdou.
V roce 2002 byly do hodnocení řešení poloh nádraží a celého železničního uzlu zapojeny německá firma Drees & Sommer a italská firma Aemilio Studio a to za podmínky příznivého vyhodnocení odsunuté polohy nádraží. Protože firma Drees&Sommer odolávala plnění této podmínky, bylo „rozhodnutí“ přesunuto na firmu BSG Ingenieursozietät z Frankfurtu nad Mohanem.
Výsledek studií byl (po bleskovém kosmetickém snížení nákladů z 28 na 18 miliard Kč) v červnu 2002 kvapně předložen vládě na její předvolební okružní jízdě republikou, na níž v každém kraji slíbila 20 miliard korun. Vláda bez jakéhokoliv ověřování schválila přesun brněnského nádraží. Dne 4. července 2002 Jihomoravský kraj, město Brno, České dráhy a Ministerstvo dopravy a spojů podepsaly smlouvu o dalším postupu v řešení železničního uzlu Brno.
I po více než 20 letech provozu je ústřední autobusové nádraží Zvonařka (v poloze blízko uvažované odsunuté polohy osobního nádraží) stále téměř nedostupné městskou hromadnou dopravou.